2007-02-20

Jämförelse funktionalitet del 1 - Pris och lager information

Det första området jag tänkte belysa är pris och lager informationen som vi finner på de olika prisjämförelse sajterna.


Olika prisjämförelsesajter har olika strategier för hur man man jobbar.

Står alltid billigaste butiken överst i prislistningen?

Hos Pricerunner beror det på vilken kategori vi pratar om. När det gäller t ex deras populäraste TV just nu: Sony Bravia KDL-40W2000 så är grundinställningen att priset sorteras efter pris inkl frakt. Detta låter ju som en bra idé men har en del brister. Om Pricerunner saknar frakter från vissa butiker så listas dessa längst ner sorterat efter exkl frakt priset. Vilket innebär att en butik som inte har uppgett sitt fraktpris till Pricerunner eller jobbar med viktbaserade frakter kommer långt ner på Pricerunners listning. För fritext kategorier gäller en annan princip där grundsorteringen är baserad på produktens popularitet. Varför Pricerunner har valt just popularitet vet jag inte men eftersom fritextkategorierna är uppbyggda som dom är (se tidigare inlägg) så går det ju inte att sortera på pris på ett vettigt sätt.

Hos Prisjakt har man valt att sortera efter pris exkl frakt som standard. Enligt Prisjakts egen info sida så beror detta val på att det är svårt att göra en rättvis prisjämförelse om man inkluderar frakt då olika butiker räknar ut frakten på olika sätt: baserat på produktens pris, baserat på orderns storlek, baserat på produktens vikt osv. Man kan även på Prisjakt sortera efter olika kolumner.


Hos Kelkoo så förstår jag inte riktigt den ursprungliga sorteringen då priserna kommer i huller om buller och man måste trycka på kolumnen pris för att sortera efter exklusive frakt och total pris för att sortera inklusive frakt.

Hos Compricer listas priserna inklusive frakt och frakten specas i en separat kolumn.

Hos Smarto går det att köpa sig första platsen oavsett vilket pris man har på produkten. Detta markeras med ett rött "annons" uppe vid länken till butiken. Därefter så sorteras priserna exklusive frakt och här listas inte priserna med frakt.

Hos Dittpris listas priserna exklusive frakt och frakten och total pris specas i separata kolumner.

Lager och leveranstid

För konsumenten så är det ju inte bara pris som räknas. Vi är ju säkert beredda att betala lite mer om varan finns i lager eller om jag vet vilken leveranstid en vara har hos en viss butik. Jag valde en produkt från min tidigare prisjämförelse test, Panasonic TH-42PV60.

Pricerunner visar lager och leveranstid i text och informationen verkar vara detaljerad och omfattande. Pricerunner uppger även om varan finns i eget lager eller i lager hos leverantör.

Prisjakt redovisar lager som en ikon (grön, gul eller röd) samt en mouse over effekt där man kan se leveranstiden.

Kelkoo visar inte lagerstatus utan endast leveranstid men denna information verkar vara relativt komplett.

Compricer redovisar inte lagerstatus eller leveranstid i sin prislistning.

Smarto har en lagerstatus som kan vara: i lager, beställningsvara eller uppgift saknas.


Ditt pris har en symbol grön eller röd om varan finns på lager men saknar information om när varan är åter på lager om det är en inleverans på gång.

Några andra dimensioner som man kan vara intressanta när det gäller pris information:

Priser per butik:
Pricerunner listar priser per butik och per kategori.

Prisjakt listar priser per butik och per kategori men även att man kan se vilka priser som butiken är billigast på. Man kan även i en lista över butiker hur stor andel av butikens priser som man är billigast på.

Vidare så har Prisjakt en funktion, Prisfighten, där man kan jämföra olika butikers sortiment för att se vilken av de två butikerna som har de lägsta priserna. Mer en rolig grej än speciellt användbart.

Kelkoo saknar en sammanställning av vilka produkter en butik säljer däremot så har man en sammanställning över vilka "erbjudanden" som en butik har. Ett erbjudande verkar vara en köpt annonsplats vilken gör att det är mer naturligt att klicka på "erbjudande" knappen än på "prisjämförelse" knappen.

Compricer saknar en sammanställning av vilka produkter en butik säljer.

Smarto saknar en sammanställning av vilka produkter en butik säljer.

Ditt pris saknar en sammanställning av vilka produkter en butik säljer.

Prishistorik
Vad jag kan se så är det enbart Prisjakt som kan leverera denna information till besökarna, dvs visa hur priset för en produkt har förändrats över tiden.

Hur ofta hämtas pris informationen från butikerna?
Här saknas det information från prisjämförelse sajterna då detta säkert anses som en konkurrensfaktor. Det har dock varit en del diskussion om detta då Siba gjorde en pressrelease om att dom har beslutat att inte synas längre på Pricerunner: (http://what.se/article.asp?id=4907)

Pricerunner(klartext) och Prisjakt(mouseover effekt på priset) är de enda sajter som redovisar när alla priser är hämtade för respektive produkt.

Övriga redovisar ingen information om detta.

Listas priser från fysiska butiker?

Pricerunner har historiskt gjort mycket marknadsföring kring detta men frågan är hur viktigt det är? Om vi tar TVn ovan som exempel så finns Siba Barkarby med i prislistningen men priset är inte uppdaterat sedan en vecka tillbaka och med tanke på att nästan alla andra priser i prislistningen har uppdaterats dagligen så är ju frågan vad en sådan jämförelse har för intresse? Vidare så är ju antalet fysiska butiker som är med väldigt litet och dessutom centrerat till Stockholm (har inte sett någon annan stad) så dessa referenspriser blir rätt ihåliga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du beskriva vilka effekter det ger att ligga topp 3 exvis och vad det innebär att ligga under toppen för kunderna? Här kan du gärna vara hur utförlig som helst, för ingen ann atycks skriva om det.

itu sa...

Ursäkta att svaret har dröjt. Det är ju ett antal saker som påverkar om man får trafik från prisjämförelsesajterna. Sist jag tittade så valdes i genomsnitt den butik som låg på 5e till 6e plats i prislistningen för en produkt. Varför väljer då inte konsumenterna alltid de billigaste butikerna? Jag tror att det beror på att konsumenterna tittar på mer än bara pris: finns varan i lager? har butiken ett känt varumärke? vad har andra konsumenter tyckt när dom har handlat av butiken? Hoppas det var svaret på din fråga!