Att avgöra vilken prisjämförelse sajt som är störst i Sverige är svårt då det beror på vad som är bedömningskriterier för storleksbedömningen.
Antal unika besökare
Om vi tittar på denna parameter så är Pricerunner störst om vi använder KIA index som bedömningsverktyg. KIA publiceras av Sveriges Annonsörer och redovisar antal unika besökare per vecka. Alla prisjämförelse sajter finns inte med i detta index utan de enda som jag har kunnat finna är Pricerunner, Prisjakt och Compricer i storleksordning.
Om vi använder Alexa som är ett mer trubbigt och ej lika tillförlitligt verktyg men som iallafall ger en indikation så är Pricerunner störst, därefter Prisjakt, Compricer och Kelkoo ungefär lika stora, därefter Smarto och därefter Dittpris.
Att notera är att Kelkoo har fått ett betydligt avbräck i samband med att samarbetet med MSN förändrades (Pricerunner ersatte) och att vi får se vilken utveckling Dittpris kommer göra med sin nya design.
Antal butiker
Baserat på att de olika prisjämförelse sajterna har lite olika filosofi kring vilka butiker man visar så är det två prisjämförelse siter som står i särklass här: Pricerunner och Prisjakt.
Min känsla är att Prisjakt nog har fler butiker för de kategorier som man har men i och med att man har färre kategorier så kan det totala antalet butiker vara ungefär lika.
Antal priser
Min bedömning är samma som för antalet butiker, Prisjakt har fler priser än Pricerunner för de produktkategorier dom har men kanske inte totalt.
Antal produkter
Baserat på antalet kategorier så borde Pricerunner ha flest produkter. I t ex Hifi&hembio så har Prisjakt dock fler produkter och underkategorier.
Antal egenskaper
Här uppfattar jag det som att Prisjakt har flest egenskaper.
Sammanfattningsvis så är Pricerunner klart störst om man ser till antal unika besökare men om man ser till andra parametrar och även skulle dela antalet besökare/produkter per kategori så ligger Prisjakt bra till.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Det finns ytterligare ett mätinstitut som heter ComScore som bygger på en representativt utvald panel i Sverige (4000 hushåll). Hushållen har fått en programvara nedladdad i sin dator. Därmed kan man mäta verkligt unika användare (inte bara webbläsare som Kia Index gör - vilket kan bli snett då t.ex. vissa sajter har en mer teknikorienterad målgrupp som i större utsträckning använder Firefox = automatisk cookie-rensare + att många har två webbläsare (en hemma och en på jobbet)).
I mars surfade 5 214 000 individer på nätet i Sverige.
1. PriceRunner 744.000 unika användare.
2. Kelkoo 583.000 unika
3. Prisjakt.nu 310.000
4. Compricer 256.000
5. Ditt pris 162.000
6. Smarto 64.000:-
7. Prisjakt.se 63.000:-
Victor, tack för ditt inlägg och ursäkta att jag inte har kommenterat det tidigare. KIA index är det index som är det mest vedertagna statistik verktyget som används i Sverige idag och det som efterfrågas av alla mediaköpare. 4000 i en panel tycker jag är en väldigt litet antal för att komma fram till de siffror som du redovisar (hur blir det statistiskt signifikant?). I vilket fall som helst så har du en poäng med att teknikorienterade målgrupper i större utsträckning använder sig av Firefox men en av förlorarna på detta blir ju i såfall Prisjakt då jag tror att vi har en större andel Firefox användare än övriga vilket innebär att våra KIA siffror borde vara ännu bättre baserat på din hypotes.
Skicka en kommentar