2008-05-29

Same, same but different - Pricerunner byter namn på fritextkategorier till shoppingkategorier

Pricerunner har bytt namn på sina "fritextkategorier" till "shoppingkategorier":

"Vissa kategorier är s.k. shoppingkategorier. Dessa kategorier ska mer ses som och användas för produktjämförelser än för prisjämförelser då de skiljer sig från våra traditionella kategorier (som t.ex. TV och vitvaror). Priserna kan inte jämföras på samma sätt då produkterna i allmänhet inte är identiska (t.ex. säljs bara Josefssons kläder via deras egna kanaler, liksom Clas Ohlssons borrmaskiner). Listningen baseras därför på hur många klick en produkt får dels på den ersättning vi får från butiken."

Som jag förstår detta så innebär det ju att dessa kategorier inte kan ses i prisordning som standard utan det går att köpa sig placeringar. Dvs ju mer en butik betalar desto högre upp kommer dom i listningen. Borrmaskiner känns inte som ett bra exempel på en shoppingkategori eftersom en borrmaskin har ett flertal egenskaper som kan jämföras.

Vidare så har begreppet tonats ner så att det är svårare för mig som besökare att hitta texten shoppingkategori (Fritext kategori stod tidigare i huvudet på listningen, shoppingkategori står nu längst ner i listningen)

Inga kommentarer: