2008-06-19

Lönar sig TV reklam för en internettjänst?

I början av året kommunicerades att Compricer gör en stor satsning på marknadsföring.

Jag har analyserat lite vilken effekt denna marknadsföring har gett.

Själva kampanjen tycker jag var klockren: snygg med tydligt budskap. Jag tycker också att Compricer har satt rätt fokus för sin verksamhet: privatekonomi.

Resultatet av kampanjen måste väl dock betecknas som tveksamt:

Vecka 52, 2007 hade Compricer 26 355 unika besökare enligt KIA index. Under kampanj perioden ökade antalet unika besökare till som mest 65 754 (vecka 5, 2008) men är vecka 23, 2008 nere på 31 061.

Ser man det i ett längre perspektiv så hade Compricer vecka 5 2007, 94 610 unika besökare enligt KIA index.....

Dvs trots en kampanjbudget på 16 miljoner så lyckas man inte öka antalet unika besökare på ett hållbart sätt. Frågan är vad man kan dra för slutsatser - fungerar inte TV reklam för internetsajter trots att kampanjen är snygg och har tydligt budskap eller finns det andra orsaker till varför en sådan här marknadsföringsaktivitet inte fungerar? Är det någon som har några tankar?

Inga kommentarer: