En viktig parameter då konsumenten väljer vilken butik man skall handla från är de omdömen/recensioner som butiken har fått från andra konsumenter. Prisjämförelsesajterna har omdömes system som jag har funnit kan vara av tre typer:
1. Anonyma omdömen som lämnas i samband med besök på prisjämförelsesajten
Fördelen med denna typ av omdömen är att konsumenten inte behöver registrera sig vilket gör det enkelt att lämna ett omdöme. Konsumenten kan vidare ge omdömen när som helst: innan köp, vid köp eller efter köp eller av annan anledning.
2. Omdömen givna under ett användarnamn (alias) i samband med besök på prisjämförelsesajten
Till skillnad mot typ 1 så kan butikerna i detta fall komma i kontakt med konsumenten och försöka rätta till det som har blivit fel. Konsumenten kan när som helst lämna ett omdöme. Nackdelen är att konsumenten måste vara registrerad. I och med att man även kan se konsumentens samtliga omdömen så får man en känsla för om personen brukar bara skriva negativa omdömen eller om det finns en balans i hur omdömen ges.
3. Anonyma omdömen givna i samband med slutfört köp hos en butik
Denna typ av omdömen har än så länge bara Pricerunner och är en utmärkt idé. Innebär ju att butiken kan vara garanterad att omdömet kommer från en riktig kund och dessutom kan kunden lämna omdöme om butiken två gånger: i samband med slutfört köp och cirka en månad efter köp (för att kunna hantera reklamationer osv) vidare så kan omdömena vara mycket mer detaljerade. Pricerunner kallar detta koncept "Konsumentbedömd" och har lett till att antalet butiksomdömen på Pricerunner har ökat markant.
Sättet det är implementerat på ger dock mer att önska. Enligt Pricerunners egen information så kan "Recensioner av denna återförsäljare kan endast lämnas av personer som genomför ett köp hos återförsäljaren på respektive webbplats."
Dvs en konsument som av någon anledning väljer att inte handla hos en butik som omfattas av "Konsumentbedömd" har ingen möjlighet att ge ett omdöme om butiken. Detta innebär ju att missnöjda besökare av sajten som t ex inte är nöjd med "webbplatsens användarvänlighet" eller "total köpupplevelse", eller som avbryter köpet innan det är slutfört inte har möjlighet att ge omdömen om butiken. Och vad händer med de konsumenter som får garantiproblem efter 1 månad? Dom har ingen möjlighet att ge ett omdöme om butikens hantering av ärendet.
2007-06-19
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar