Då har vi kommit till den sista delen i min lilla serie om jämförelse av funktionalitet på prisjämförelsesajterna. Förutom de saker som har täckts i mina tidigare inlägg så finns det givetvis andra funktioner att titta på. Jag har valt att inte göra någon jämförelse på dessa utan istället peka på att dessa funktioner finns hos en eller flera prisjämförelsesajter.
Produktkorgar. Med produktkorg menar jag en möjlighet att spara artiklar i en produktkort och sedan använda mig av denna för framtida referens, skicka till annan person, göra prisbevakning osv. Kan jag skapa produktkorgar som är tillgängliga i återkommande sessioner? Kan jag skapa flera parallella produktkorgar? Kan jag jämföra totalpriser från olika butiker på hela innehållet i en produktkorg, så kallad prisoptimering? Prisjakt har de mest omfattande funktionerna inom detta område.
Forum&omdömen. Kan jag ge omdömen på produkter? på butiker? Kan jag se vilka omdömen en viss användare har gett? Kan jag se omdömesfördelningen på en produkt? Kan jag se omdömen från garanterat verkliga kunder?Finns det ett forum att diskutera produkter och butiker? Finns det ett forum integrerat med prisjämförelsen? Kan jag ställa frågor i diskussionsforum? Pricerunner har en stark funktion i sina butiksomdömen som skapas i samband med verkligt köp i butiken. Det garanterar att köpet är ett riktigt köp, å andra sidan så är dessa omdömen anonyma och kan inte bemötas av butiken på ett enkelt sätt.
Medlemsförmåner. Kan man bli medlem? Erbjuds nyhetsbrev? Erbjuds speciella inbjudningar? Får man eget galleri? Får man mer funktionalitet? Tävlingar? Pricerunner har nog det mest genomtänkta medlemsförmånsupplägget.
Jag hoppas att denna serie har hjälpt till att visa på skillnader och likheter mellan olika prisjämförelsesajter samt även visa på olika ambitionsnivåer hos de olika prisjämförelsesajterna: vilka försöker verkligen ge en så rättvis bild av marknaden som möjligt vilket underlättar för konsumenten? Nu är det din tur att välja vilken prisjämförelsesajt du vill använda dig av!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar